LOSOWY MOTYWUJĄCY CYTAT:

LOSOWY MOTYWUJĄCY CYTAT:

środa, 14 marca 2012

Jak kontrolowac swoje wydatki

Aby skutecznie oszczędzać trzeba wiedzieć dokąd uciekają nasze pieniądze. Najlepszym sposobem jest zapisywanie swoich wydatków. Według mnie najlepszym sposobem jest zbieranie paragonów po wszystkich wydatkach, a jeżeli to nie możliwe to notować je na bieżąco w telefonie. Na koniec miesiąca spisuję wszystkie wydatki do arkusza kalkulacyjnego. Dzięki prostej funkcji sumy mam rzeczywisty obraz ile wydałem w danym miesiącu. Jednak ja jestem z tych ludzi, którzy uwielbiają bawić się cyferkami, statystykami itd. i takie ogólne podsumowanie dla mnie to za mało.  Aby dać bardziej szczegółowy obraz wydatków podzieliłem je na kilka kategorii.

 

GRUPA KATEGORIA
wellness wellness
zdrowie zdrowie
odzież i akcesoria odzież i akcesoria
imprezy, wyjścia, rozrywka imprezy, wyjścia, rozrywka
komunikacja komunikacja
tele-komunikacja tele-komunikacja
prezenty prezenty
zobowiązania zobowiązania
INNE INNE

mieszkanie czynsz
woda
gaz
prąd
żywność żywność
art. gosp. dom. art. gosp. dom.
wyposarzenie RTV/AGD
dekoracje
meble
remonty
rozrywka rozrywka


 Dzięki temu mam szersze rozeznanie jakie kwoty przeznaczą na konkretne kategorie. Pozwala mi to również podjąć decyzje dotyczące oszczędności.

Wydatki w powyższych kategoriach układam w tabelę gdzie każda kolejna kolumna to kolejny miesiąc. Dzięki temu mogę w prosty sposób stworzyć wykresy, które doskonale obrazują w których kategoriach moje wydatki się zwiększają, w których stoją na tym samym poziomie, a w którym spadają.
Taki arkusz kalkulacyjny to doskonałe narzędzie do prognozowania wydatków przyszłych w oparciu na zestawieniach z zeszłych lat. Już nigdy nie zaskoczą nas nakładające się wydatki np: opłata za OC auta + rocznica ślubu + urodziny teściowej :-) W takiej sytuacji, analizując zeszłe lata wydatków, od razu po oczach daje wysoka suma, której nie sposób przeoczyć i się nie przygotować na nią zawczasu (np rozchorować się przed urodzinami teściowej ;P)

Na dole znajduje się plik excel z opisanym przeze mnie arkuszem kalkulacyjnym. Arkusz posiada powyżej wypisane kategorie. Jego rewelacyjną funkcjonalnością jest to że sam w kolejnej zakładce sumuje wydatki według kategorii w odpowiednim miesiącu. Tak więc wystarczy ciurkiem wpisywać wydatki jeden pod drugim bez zachowania chronologii czasowej, a arkusz sam powyłapuje i poukłada odpowiednio pozycje. Niestety wadą tego systemu jest brak możliwości zmiany kategorii. Jeżeli ktoś coś zacznie kombinować na własną rękę to na pewno funkcje liczące się rozpadną.

























































2 komentarze:

  1. Co się je zamyka w portwelu to wychodzą. Już nawet są tak rozwinięte, że potrafią to robić planowo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Prawda. Należy kontrolować swoje wydatki. Chwila nieuwagi i możemy wpędzić się w długi, następnie z nerwów wybierając w pospiechu pierwszą lepszą pożyczkę. Uważam, że po pierwsze należy kontrolować budżet, a po drugie zawczasu sprawdzić dobry ranking pożyczek i wybrac najlepszą ofertę na wypadek awarii.

    OdpowiedzUsuń